Saturday, December 17, 2011

Apa nak jadi....ishhhhhh


Hasrat seorang bapa melihat anak lelakinya, Ariff Alfian Rosli yang menuntut di Dublin, Republik Ireland, untuk menjadi doktor perubatan hampa apabila anaknya itu bukan sahaja tidak meneruskan pengajian, malah gagal dihubungi di negara tersebut sejak tiga tahun lalu.

Pesara pegawai Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang telah berkhidmat selama 31 tahun, Rosli Haron, 56, kini buntu mengesan anak kedua daripada empat beradik itu setelah mencuba pelbagai usaha termasuk membuat laporan kepada polis, Wisma Putra, Kedutaan Malaysia di Ireland dan Kedutaan Ireland di sini, dalam tempoh tersebut.
Malah, katanya, dia dan isteri, Kamariah Hashim, 55, telah lapan kali ke Dublin dan Universiti College Dublin (UCD) untuk mencari anaknya itu yang merupakan ketua pengawas dan tokoh pelajar cemerlang Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seksyen 5 Wangsa Maju pada 2001.

Rosli memberitahu, Ariff, 28, yang cemerlang dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mendapat tajaan pinjaman boleh ubah daripada Petronas untuk melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan di United Kingdom (UK).
"Ariff kemudian dihantar ke UK untuk membuat A Level dan pada 2003 dia dihantar ke UCD untuk melanjutkan pengajian, walaupun dalam kontrak asal anak saya sepatutnya ke UK sahaja.
"Pada mulanya saya sangsi kerana Petronas tidak mempunyai pejabat penasihat pelajar di Dublin seperti mana Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Majlis Amanah Rakyat (Mara).

"Namun Ariff tetap meneruskan pengajian di UCD untuk mengikuti pengajian praklinikal dari 2003 hingga ke 2005 seterusnya klinikal (2005-2008)," katanya yang datang ke pejabat Utusan Malaysia di sini hari ini.
Menurutnya, meskipun demikian, Ariff tidak dapat menamatkan pengajiannya pada waktu ditetapkan iaitu pada 2008 dan perlu menyambung beberapa semester di universiti terbabit.

Malangnya, kata Rosli, Petronas enggan menaja perbelanjaan Ariff yang menelan kos lebih 38,000 Euro (RM160,000) setahun pengajian akademik dan kos sara hidup manakala dia pula tidak mempunyai cukup wang untuk menampungnya.

"Berikutan masalah kewangan, saya sarankan Ariff agar menyambung pengajiannya di Malaysia tetapi dia enggan kerana berazam hendak lulus dari UCD dan bermula daripada situ hubungan kami terjejas.


"Sehingga sekarang, saya dan isteri gagal bertemu Ariff dan menghubunginya walaupun telah mencuba pelbagai usaha sejak tiga tahun lalu," katanya.

Tambah malang, Rosli memberitahu, dia kini berhadapan dengan saman pihak Petronas untuk menuntut wang pengajian Ariff berjumlah lebih RM890,000 daripadanya sebagai penjamin pertama.

"Mana saya ada cukup wang untuk menjelaskan wang sebanyak itu dengan pencen saya. Sudahlah kami sekeluarga menderita kerana kehilangan anak, kami kini berhadapan dengan saman pula," ujarnya.

Menurutnya, berdasarkan maklumat diterimanya, dia begitu bimbang Ariff terjebak dengan perkara negatif termasuk pergaulan bebas dan murtad.

Dia juga ingin menasihatkan ibu bapa yang mempunyai anak di luar negara supaya mengambil iktibar dan berhati-hati dengan insiden menimpa keluarganya selain berharap pihak agensi terlibat atau pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dapat membantu menjejaki anak kesayangannya itu.

Ariff Alfian Rosli telah pun berkahwin dengan seorang lelaki yang di’khabarkan bernama Jonathan di Dublin, Ireland.

Friday, December 16, 2011

Tip Memilih Pelamin

Wedding Cik Teh & Ayah Teh 142


Warna Pelamin Sedondon dengan Baju Pengantin

Elakkan! Ini nasihat saya. Jika baju pengantin anda berona biru firus, takkan pelamin pun mahu warna biru firus? Walaupun biru firus warna kegemaran anda, tetapi pemilihan warna pelamin yang sedondon dengan baju pasti akan membuatkan kegemilangan busana pengantin anda tenggelam! Lihat bagaimana pasangan Noh Hujan dan Mizz Nina memilih warna pelaminnya. Warna ungu kegelapan dipadankan dengan busana pengantin berona emas gading.

Pemilihan warna yang kontra antara kedua-dua item ini akan menyerlahkan hari bahagia anda. Jika pelamin daripada kelompok warna lembut dan sejuk, padankan dengan busana pengantin daripada warna garang dan panas. Begitu juga sebaliknya.

Bandingkan harga pelamin

Setiap jenis pelamin mempunyai harga sewa yang berbeza. Semakin kompleks sesuatu pelamin, maka semakin tinggi harganya. Tetapi tidak semestinya harga sewa pelamin yang rendah menawarkan kualiti yang rendah juga. Oleh itu pilihlah jenis pelamin anda bersesuaian dengan harga sewa yang ditawarkan dan bandingkan satu pelamin dengan pelamin yang lain.

Kalau setakat ada tambahan hiasan bunga di tepi mempunyai perbezaan harga sehingga ratusan ringgit, lebih baik ambil pelamin tanpa hiasan bunga di tepi.

Pelamin dan Ruang

Ini selalu diabaikan oleh bakal pengantin. Ya, anda rasa pelamin … sangat cantik dan sudah berkenan di hati, tetapi anda bersanding di rumah sahaja. Bagaimana hendak pasang semua lampu-lampu tersebut. Tentu tidak sesuai. Ketika hari bahagia mulalah hendak salahkan butik tidak pandai menghias pelamin sedangkan salah anda sendiri.

Beritahu tempat pelamin itu hendak diletakkan kepada pemilik butik. Mereka akan lebih tahu pelamin yang sesuai dengan kawasan persandingan anda. Tentu sahaja berbeza pelamin untuk persandingan di rumah, di hotel mahupun di taman.

Tema

Selalunya perkahwinan bertema dilakukan di dewan atau hotel. Pilihlah pelamin yang bersesuaian dengan tema anda. Kalau anda memilih tema tradisional, tentu sahaja pelamin anda mempunyai unsur tradisional seperti pemilihan hiasan dan tempat duduk. Jangan pula salah padan tema dengan pelamin. Terkejut tetamu nanti.

Hiasan

Apabila memilih pelamin, pertimbangkan juga hiasannya. Jikalau ruang sempit, pilihlah hiasan yang tidak terlalu berlebihan dan memasukkan elemen yang terlalu banyak seperti hiasan bunga pahar yang banyak dan bunga. Pelamin akan kelihatan berserabut dan pengantin tampak tenggelam.

Cahaya

Ini juga sangat penting terutamanya yang ingin gambar majlis perkahwinanannya kelihatan cantik. Pastikan kawasan pelamin anda menerima cahaya yang cukup untuk memudahkan jurugambar. Runding dan pesan kepada pembuat pelamin supaya menampah lampu yang bersesuaian agar gambar yang diambil menyerlahkan keanggunan anda sebagai ratu sehari.

Hiasan Bunga Segar

Jika ada budget yang lebih, tidak salah hias pelamin anda dengan hiasan bunga segar. Kalau tidak keseluruhan pelamin, apa kata hiasan di hujung bucu pelamin. Bunga segar memberi rona tersendiri kepada pelamin. Lagipun aromanya yang menyegarkan memberikan perasaan yang berbeza.

Ketika perkahwinan Siti Nurhaliza dengan Dato Khalid, perunding perkahwinan mereka mengimport hampir .. bunga segar untuk menghiasi Dewan Konvensyen KLCC itu. Lihatlah betapa gemilangnya kesegaran majlis perkahwinan Siti Nurhaliza dan Dato’ Khalid.

Tip Memilih Cincin Kahwin

cincin-kawin4


Cincin kahwin sudah tentu menjadi checklist Top10 untuk bakal pengantin. Cincin Kahwin menyimpan nilai emosional yang tinggi dan akan dipakai sepanjang perkahwinan. Cincin kahwin yang akan kekal dan bertahan selepas majlis perkahwinan anda, bukan baju kahwin, solekan yang cantik, pelamin mahupan hidangan.

Oleh itu di Kahwina, kami percaya, cincin kahwin harus dipilih sesuai dengan gaya dan bentuk tangan si pemakainya.

1.Biasanya, trend perkahwinan sekarang cincin bukan hanya untuk pengantin perempuan sahaja sebaliknya pengantin lelaki. Oleh itu, pilihlah cincin tersebut bersama dengan pasangan anda. Pilihlah bentuk cincin yang sesuai dengan kehendak bersama. Bukankah anda akan melayari hidup berdua seumur hidup? Mulakan dengan pemilihan ikatan perkahwinan yang serasi iaitu cincin perkahwinan.

2. Kalau bakal pengantin menyukai cincin emas tradisonal yang bundar dan mengilat, maka anda boleh memilih antara cincin 14k,18k atau 24k. Apa yang membezakan jenis cincin ini? Semakin tinggi karat emas, cincin itu akan berwarna semakin keemasan.

3.Tentu sahaja sukar menentukan sama ada mahu cincin emas putih atau cincin emas atau platinium. Mungkin mak mertua mahu kekal kepada tradisi lama, iaitu cincin emas kuning sahaja. Tetapi anda mahu tampak elegan dan bersahaja maka cincin emas putih boleh menjadi pilihan. Namun tidak salah memilih untuk menggabungkan keindahan antara tradisional, moden dan elegan dengan menggabungkan emas putih dan emas kuning.

4. Ketika memilih cincin kahwin, haruslah diingatkan bahawa cincin ini akan dipakai seumur hidup dan sepanjang masa. Fikirkan reka bentuk yang sesuai dengan gaya hidup sehari-hari. Jangan kerana reka bentuknya yang cantik tetapi tidak praktikal untuk dipakai sehari-hari. Tentu menyedihkan melihat cincin kahwin kita hanya terletak di dalam kotak sahaja.

5. Selalu bakal pengantin akan memilih belian sebagai batu yang menghiasi cincin kahwin. Jangan hanya terikat pada satu batu permata sahaja. Boleh sahaja memilih batu permata yang lain seperti, delima, firuz. Pilihlah mengikut karakter dan kegemaran anda.

6. Pilihlah kedai emas yang boleh dipercayai. Jangan malas untuk melakukan survey dan memilih cincin kahwin yang terbiak sekali untuk anada. Pilihlah sehingga anda berpuas hati dan tidak jemu memandangnya seumur hidup anda.

7. Bukan baju sahaja perlu fitting, cincin juga begitu. Lakukan final fitting ukuran cincin kahwin anda semasa suhu badan yang normal dan anda berasa tenang. Jangan lakukan di waktu pagi kerana jari akan membengkak dan tidak mendapat ukuran cincin yang sesua

4 Tips Persediaan Melangkah ke Gerbang Perkahwinan

Membina rumah tangga bukan seperti membina istana pasir di tepi pantai, sekali ombak datang istana roboh berderai. Seboleh-bolehnya jadikanlah binaan itu kukuh, sekuat istana konkrit, biar dilanda ombak dan taufan ia tetap utuh dan teguh. Namun membina kekukuhan dalam perkahwinan memerlukan ramuan yang padat bukan sahaja dari segi kekuatan fizikal, mental, spiritual malah kemantapan ekonomi dan sosial.

1. Minda dan Kerohanian

Pasangan yang ingin berkahwin perlu mempersiapkan minda supaya cekal memikul tanggungjawab sebagai suami isteri. Setiap pasangan juga perlu bersikap matang. Setiap pasangan hendaklah mempunyai pengetahuan dan kemahiran dalam menguruskan hal ehwal rumahtangga. Soal hukum hakam dan ilmu agama adalah sangat penting untuk di terapkan dalam kehidupan harian. Begitu juga kemahiran berkomunikasi, menguruskan kewangan, tenaga, masa dan kemahiran mengatasi tekanan.

2. Persediaan Fizikal

Bakal pengantin perlu menjaga diri dan seboleh-bolehnya bebas daripada sebarang penyakit berjangkit. Kesihatan yang baik membolehkan pasangan hidup bahagia dan dapat melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna. Kematangan fizikal pula penting terutama bakal isteri yang inginkan anak sebaik sahaja berkahwin. Bagi seorang wanita, mengandung pada umur kurang dari 18 tahun adalah tidak digalakkan kerana pada umur tersebut, tubuh badan wanita belum bersedia untuk mengalami perubahan fizikal dan fisiologi semasa mengandung. Umur yang sesuai bagi wanita untuk menjadi seorang ibu adalah antara 20-30 tahun.

3. Persediaan Ekonomi

Tugas dan tanggungjawab utama suami ialah member nafkah kepada isteri mengikut kadar kemampuannya. Sebarang sumbangan isteri berhubung dengan perbelanjaan rumahtangga adalah merupakah sedekah daripada isteri.

4. Persediaan Sosial

Perkahwinan membawa kepada perubahan peranan bagi kedua-dua belah pihak. Contohnya: mereka yang berumahtangga mempunyai jaringan hubungan sosial dengan mertua dan saudara-mara pasangan masing-masing. Oleh itu, bakal pengantin perlu memastikan diri mereka bersedia menerima nasihat dan tunjuk ajar daripada keluarga masing-masing.

Thursday, December 15, 2011

IDEAL V7 TABLET (WiFi + 3G Ready)

Alhamdulillah selesai sudah 1 paper exam final..nak kata leh jwp semua tak jugak la...tapi semua soalan di jawapnya...apa lagi rehat la sebentar sebelum mengharungi 1 lagi paper pada selasa ni (20.12.2011)...
Tapi sebelum 2 saya tertengok FB kawan yg cerita tentang IDEAL V7 TABLET (WiFi + 3G Ready)...dia kata TABLET ni HOTTTTT di singapore... adushhhhhh mcm mana ni....nak beli hrga berpatutan under RM1000.00 ok la 2....tak la mahal...tapi ok jugak la..kalau tgk spec je ok jugak la...yg bestnya speaker nya org yg kata hahaha....selain 2 dia pakai Upgrade to Android 3.0 (Honeycomb) System ....ok la 2..apa lgi fkir2 kan la ... :-)




Monday, December 12, 2011

Gerhana Bulan Penuh – Sabtu 10 Disember 2011

Salam, 10.12.2011 berlaku lagi untuk kali keduanya kejadian Fenomena Gerhana Bulan Penuh pada sekitar pukul 10.05 malam sehingga 10.57 malam, ianya berlangsung lebih kurang selama 48 minit. Terdahulu pada pertama kali fenomena ini pada tahun ini berlaku iaitu pada 16.6.2011 pada pukul 1.25 pagi sehingga pukul 6.59 pagi.

Fenomena ini akan berlaku pada waktu puncak, iaitu sebaik sahaja matahari terbenam dan berlarutan sehingga ke lewat tengah malam. Tidak seperti gerhana yang lepas, yang mana ia berlaku lewat tengah malam sehingga ke matahari terbit keesokan paginya, gerhana kali ini dijangka dapat disaksikan dengan mudah oleh orang ramai.

Fasa gerhana ini akan bermula pada jam 7.31 petang. Namun apabila bulan mula menghampiri kawasan bayang-bayang bumi yang lebih gelap, dikenali sebagai umbra, barulah kesan gelapnya mudah kelihatan, iaitu sekitar jam 8.30 malam



Bulan akan berada di dalam bayang-bayang bumi sepenuhnya (fasa gerhana penuh) pada jam 10.05 malam sehingga 10.57 malam.

Kemudian ia akan keluar sepenuhnya daripada bayang-bayang umbra pada jam 12.18 tengah malam.

Waktu setiap fasa gerhana boleh dirujuk seperti di bawah

Moon enters penumbra: 2011 Dec 10 19:31:37
Moon enters umbra: 2011 Dec 10 20:45:11
Start of totality: 2011 Dec 10 22:05:29
Maximum eclipse: 2011 Dec 10 22:31:36
End of totality: 2011 Dec 10 22:57:45
Moon leaves umbra: 2011 Dec 11 00:18:04
Moon leaves penumbra: 2011 Dec 11 01:31:30

Jumlah masa Bulan bergelap di dalam bayang-bayang bumi sepenuhnya ialah selama 52 min 16 saat.

Waktu di atas merupakan waktu tempatan (Malaysia). Ia adalah sama sahaja jika anda berada di Semenanjung, Sarawak atau Sabah. Cuma yang berbeza ialah ketinggian Bulan di langit. Semakin anda berada ke arah timur Malaysia, semakin tinggi kedudukan Bulan pada satu-satu fasa gerhana itu

Saturday, December 10, 2011

Minggu yg BZ...KL-Perlis-Kedah-KL

as'salam...annyeong haseyo...

dh lama tak update blog...bznya heheh..bz ke...hehehe minggu lepas cheq balik kampung dengan kawan2 cheq (Nurazikin & Shabri) kami bertolak lps kerja hari jumaat, dh la JEM sesgt JEM...lps tol duta Ya Allah jemnya nak balik perlis, yg peliknya byk kereta nak masuk KL tak leh sbb JEM dri Jejantas Sungai Buloh tak gerak2 kereta...ishhh apa nak jadi la buat apa la nak masuk KL. Tahu la ada Perhimpunan UMNO,PC FAIR & JOM HEBOH...ishhhhh KL kata kan..tak JEM bukan KL la..
Kami berhenti di RnR Tapah berhenti rehat jap..lps 2 trun en.shabri drive hingga RnR Gurun. Dari Gurun hingga Perlis saya memandu...kami sampai kul 3.00pg.
Keesokkan harinya dlm kul 10.30pg kami bertolak ke kedah(langgar) kenduri sebelah perempuan..umahnya kawsan langgar, kedah...panasnya kedah N perlis..makanannya sedap...makanan kampung kata kan...dh lama tak rasa masakan kenduri kampung..yg bestnya cheq jdi JURUPHOTO terjun utk kedua-dua pengantin hehehehe best jugak jdi juruphoto..kenduri sebelah lelaki esok harinya di kuala kedah..makanannya pun sedap yg sedap ACAR LIMAU..yummyyyy..paling best kami pose kat bilik pengantin...pengantin tak rasmi lagi kami dah rasmi ...apa nak jdi la ....


Kami balik ke KL pada hari ahad selepas kenduri sebelah lelaki, kami bertolak kul 5ptg...lewat sikit la..kami smpai KL kul 1.00pagi..alhamdulillah smpai jugak dengan selamat. apa2 pun esoknya kena g kerja walaupun penat sbb BILL RUN....kerja je...nak buat mcm mana rezeki & tanggungajwap demi TM (cewahhhh)..

apa2 pun selamat pengantin baru pada Wan & Shu...semoga berbhagia hingga akhir Hayat...aminn





Friday, December 2, 2011

Rahsia Personaliti Dari Kiraan Tarikh Lahir Kaedah Sains Metafizik

Ini adalah contoh tarikh lahir:

13 Oct 1987
1+3 + 1 + 0+9+8+7 = 30
3 + 0 = 3

(Jadi nombor lahirnya ialah 3 )


Keterangan nombor lahir
1. Ketulenan

• Hadir dengan idea baru.
• Memperolehi sesuatu dengan cara yang tersendiri.
• Golongan ini merupakan yang paling jujur dan boleh mempelajari dengan baik teknik diplomasi.
• Mereka suka mengambil inisiatif dan suka menjadi yang terbaik dan kebiasannya adalah pemimpin atau boss.
• Bekerja sendiri merupakan pilihan terbaik mereka.
• Perkara yang perlu dipelajari ialah idea dan pendapat yang lain mungkin baik atau lebih baik. Berfikirlah secara terbuka.
• Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 1: Abe, Tom Hanks, Robert Redford, Hulk Hogan, Coral Burnett, Wynona Judd, Nancy Reagan, Requel Welach
2. Pendamai

• Dilahirkan sebagai diplomat.
• Mereka selalu memikirkan dan peka terhadap keperluan dan perasaan orang lain sebelum mengambil kira dirinya sendiri.
• Secara semulajadi sangat analitikal dan suka mengikut gerak hati.
• Mereka tidak suka bersendirian.
• Persahabatan adalah penting buat mereka dan berupaya mendorong mereka untuk berjaya di dalam hidup; tetapi mereka sanggup untuk bersendirian jika hubungan yang terjalin itu tidak serasi.
• Golongan ini secara semulajadi adalah pemalu, mereka patut belajar untuk meningkatkan nilai kendiri (self esteem) dan meluahkan perasaan secara terbuka tanpa berselindung.
• Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 2: President Bill Clinton, Madonna, Whoppi Goldberg, Thomas Edison,Wolfgang Amadeus Mozart.

3. Ceria

• Mereka sangat kreatif, sosial, mesra, romantik dan mudah dibawa berunding.
• Mereka suka memulakan sesuatu tetapi jarang dapat menghabiskannya. - Mereka suka orang lain gembira dan sanggup melakukan apa sahaja untuk mencapainya.
• Mereka sangat popular dan idealistik.
• Golongan ini perlu belajar untuk melihat sesuatu dengan lebih realistik.
• Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 3: Alan Alda, Ann Landers, Bill Cosby, Melanie Griffith, Salvador Dali, Jody Foster
4. Konservatif

• Golongan ini sangat peka dan tradisional.
• Mereka sukakan arahan dan sesuatu yang rutin.
• Mereka hanya akan bertindak apabila faham sepenuhnya tentang apa yang sepatutnya mereka lakukan.
• Mereka suka bekerja keras dan sangguh melakukan sesuatu kerja secara sendirian.
• Mereka mudah tertarik dengan aktiviti luar dan merasai pertalian dengan alam sekitar.
• Mereka berupaya untuk bersabar, tekun dan adakala dianggap degil.
• Mereka harus belajar untuk lebih feksibel dan bersikap lebih baik terhadap diri sendiri.
• Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 4: Neil Diamond, Margaret Thatcher, Arnorld Schwarzenegger, Tina Turner, Paul Hogan
5. Perintis

• Mereka adalah perintis.
• Secara semulajadi mereka mempunyai sikap ingin tahu dan suka mengambil risiko serta sangat bersemangat (enthusiasm).
• Mereka perlukan kepelbagaian dan tidak suka disekat.
• Dunia ini adalah sekolah mereka, mereka memerhatikan setiap peluang untuk mempelajari sesuatu daripada setiap situasi yang ditempuhi.
• Persoalan yang bermain difikiran mereka tidak pernah terhenti.
• Golongan ini dinasihatkan untuk melihat sesuatu dengan teliti dan mendapat semua fakta yang diperlukan sebelum membuat sesuatu kesimpulan.
• Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 5: Abraham Lincoln, Chorlotte Bronte, Jessica Walter, Vincent Van Goh, Bette Midler, Helen Kellar dan Mark Hamil.
6. Romantik

• Golongan ini adalah idealistik dan memerlukan sesuatu sebab untuk berasa gembira.
• Hubungan kekeluarga yang kuat adalah penting buat mereka.
• Perasaan mereka mempengaruhi keputusan mereka.
• Mereka sangat suka untuk membantu dan menjaga seseorang.
• Mereka sangat setia dan boleh menjadi guru yang terbaik.
• Mereka suka seni musik.
• Mereka menjadi teman yang setia kepada sesiapa yang menjalin persahabatan secara serius.
• Golongan ini harus belajar apakah yang boleh diubah dan apakah yang tidak boleh diubahnya.
• Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 6: Albert Einstein, Jane Saymour, John Denver, Merly Streep, Christopher Columbus, Goldie Hawn
7. Intelektual

• Golongan ini adalah Pencari. Selalu menyelesaikan sesuatu yang tersembunyi, dan mereka sukar untuk menerima sesuatu perkara dengan mudah.
• Perasaan mereka tidak mempengaruhi keputusan mereka.
• Mereka suka mempersoalkan apa yang ada disekeliling mereka tetapi mereka tidak suka dipersoalkan.
• Mereka kerap dikenali sebagai ahli falsafah dan sangat berpengetahuan dan kadangkala bersendirian.
• Mereka gemarkan perkara yang berteknikal dan berkebolehan untuk menjadi penyelidik yang baik dalam menyelesaikan sesuatu perkara.
• Mereka sangat suka berahsia.
• Golongan ini hidup dalam dunia mereka tersendiri dan mereka perlu belajar untuk menerima kenyataan dunia sebenar.
• Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 7: William Shakespeare, Lucille Ball, Micheal Jackson, Joan Baez, Princess Diana
8. Penyelesaian
• Golongan ini adalah penyelesaian masalah.
• Mereka adalah profesional, berterus terang, penilai yang baik dan sangat tegas.
• Mereka selalu mempunyai perancangan yang hebat dan suka hidup dalam suasana kehidupan yang terbaik.
• Mereka sangat suka mengendalikan manusia. Mereka melihat manusia secara objektif.
• Mereka akan memberitahu seseorang dengan cara mereka tersendiri bahawa mereka adalah ketua.
• Golongan ini perlu belajar untuk membuat keputusan berdasarkan keperluan sendiri daripada mengikut keperluan orang lain.
• Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 8: Edgar Cayce, Barbra Streisand, George Harrison,Jane Fonda, Pablo Picasso, Aretha Franklin, Nostrodamus.
9. Pelakon

• Golongan ini mempunyai kebolehan untuk menghiburkan orang lain.
• Mereka sangat penyayang dan pemurah.
• Dengan daya tarikan yang ada, mereka tidak mempunyai masalah untuk berkawan dengan sesiapa jua dan pada mereka tiada sesiapapun yang dianggap asing kepada mereka.
• Mereka mempunyai personaliti yang pelbagai sehingga menyukarkan orang sekeliling mereka untuk memahami mereka.
• Mereka umpama binatang sumpah-sumpah yang boleh berubah dan menyesuaikan diri mengikut persekitaran.
• Mereka mempunyai nasib yang sangat baik tetapi juga boleh menderita akibat terlalu bergantung kepada nasib dan perasaan (mood).
• Untuk berjaya golongan ini perlu membina landasan kasih sayang.
• Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 9: Albert Schweitzer, Shirley MacLaine, Harrison Ford, Gloria Steinem, Jimmy Carter, Elvis Presley.

Thursday, December 1, 2011

Perhubungan Juga Seperti Roda

Saya rasa anda mungkin pernah mendengar bahawa kehidupan kita ini adalah seperti sebuah roda yang berputar. Sekejap kita berada di atas, sekejap kita berada di bawah. Sekejap kita hidup senang, dan sekejap kita hidup susah. Proses ini berulang-ulang sama seperti sebuah roda yang berputar tanpa henti.

Begitulah juga dengan perhubungan kita bersama dengan pasangan. Ianya sama seperti sebuah roda, seperti kehidupan yang kita lalui. Kadang-kadang kita rasa gembira dengan pasangan kita. Tetapi ada masanya, kita akan berasa sedih.
Macam-macam perkara boleh berlaku dalam berpasangan. Ketika ‘roda’ kita berada di atas, segalanya adalah kegembiraan. Kita rasa gembira apabila dapat berjumpa dengan si dia, berjalan bersama-sama, menonton wayang bersama-sama, berkongsi kisah dan cerita, dan meluangkan masa bersama dengannya.

Tetapi, apabila ‘roda’ kita berada di bawah, segalanya hanyalah kesedihan. Mungkin disebabkan berlakunya perselisihan faham, terasa dengan sikap pasangan, atau berkecil hati menyebabkan perhubungan itu tidak manis dan menjadi hambar. Pada waktu itulah kita sedar bahawa tidak segalanya indah dalam berpasangan. Langit yang cerah tidak akan sentiasa cerah tanpa mendung dan hujan.
Bagaimana menghadapi ketika ‘roda’ berada di bawah?

Setiap yang berlaku ada hikmahnya yang tersendiri. Allah swt tidak menurunkan hujan untuk menyusahkan hambaNya. Tetapi adalah untuk kebaikan hambaNya jika mereka mengetahui. Hujan yang turun adalah untuk menyuburkan hasil tanaman, membasahkan tanah yang kering kontang, dan agar hambaNya dapat minum dari air yang diturunkan ke Bumi.

Begitulah juga dengan keadaan apabila anda sedang mengalami masalah dengan pasangan anda. Apa yang berlaku sudah semestinya ada hikmahnya yang tersendiri. Pada waktu inilah anda perlu menilai semula perhubungan anda agar ianya dapat diperbaiki. Di antara yang boleh anda lakukan adalah:

1. Muhasabah diri – Ambil peluang ini untuk muhasabah dan menilai diri anda. Cuba selidik semula sepanjang perkenalan, adakah anda pernah menyakiti hatinya? Adakah anda pernah membuatkan si dia terasa, berkecil hati, atau anda pernah berselindung sesuatu dengannya? Selidik dan imbas semula satu persatu kesalahan yang pernah anda lakukan.

2. Perbetulkan mana yang silap – Dalam muhasabah diri itu, sudah semestinya anda akan jumpa beberapa kesilapan yang pernah anda lakukan. Perbetulkan kesilapan itu dan jangan ulanginya semula. Walaupun anda tahu si dia pun ada membuat kesilapan pada diri anda, tetapi perbetulkan terlebih dahulu diri anda sebelum anda membetulkan orang lain.

3. Memohon maaf dan sedia memaafkan – Setiap kesilapan yang dibuat, jika anda ada terkasar bahasa, terlepas kata, mohon maaflah kepada pasangan anda. Setiap insan sudah semestinya akan membuat kesilapan. Jalan yang terbaik adalah memohon maaf kepadanya. Namun begitu, anda juga perlu bersedia memaafkan pasangan anda sekiranya si dia memohon kemaafan. Janganlah berdendam hati atau menyimpan hasad dengki kerana ianya amat menyakitkan. Maafkanlah kesalahannya agar anda berasa lega dan terlepas daripada amarah dalam dada.

4. Jadikan apa yang berlaku untuk mematangkan perhubungan anda – Seperti yang saya katakan tadi, setiap yang berlaku sudah pasti ada hikmahnya. Pasti ada kebaikanya yang tersendiri. Ambil iktibar dari masalah ini agar ianya tidak berulang lagi dan dapat mematangkan perhubungan anda. Sekiranya perkara yang sama berlaku, ambil jalan yang betul untuk selesaikan masalah tersebut supaya ianya tidak menjadi parah dan semakin teruk.

Apabila ‘roda’ kembali ke atas
Saya tertarik untuk berkongsikan sebuah kata-kata yang dipetik dari filem Syurga Cinta,
“Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari,
Dia datangkan petir dan kilat,
Kita tertanya-tanya ke mana hilangnya matahari,
Rupa-rupanya Allah memberi kita pelangi…”

Tidak semestinya kesulitan yang dialami itu akan kekal selama-lamanya. Sudah semestinya kita akan berjumpa dengan kesenangan dan kegembiraan.

Tetapi apabila anda berjaya keluar dari situasi ‘roda’ di bawah, jangan mudah lupa diri. Beringatlah ketika anda sedang bersedih, ketika anda berada di bawah. Jangan terlalu gembira dengan kesenangan yang diperoleh. Bersyukurlah kepada Allah swt kerana mengeluarkan anda daripada kesulitan yang dilalui.

Anda perlu ingat, roda sentiasa berputar. Akan tiba masanya juga, anda akan kembali semula ke bawah. Pada waktu itu, kegembiraan yang ada tidak bermakna lagi.
Oleh itu, walau di mana keadaan pun anda berada, beringatlah dan bersyukurlah kepada Allah swt. Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Gunakanlah peluang yang ada dengan sebaiknya. Mudah-mudahan perhubungan itu akan kekal dan bahagia selama-lamanya. InsyaAllah…

5 hadiah terbaik untuk sang arjuna...

Thank you my chenta...!!

Salam seantero malaysia.. hurm post kali ini ditulis adalah berpunca dari seorang member saya yang memerlukan advice kerana sudah pening untuk memilih hadiah hari jadi boyfriend nya yang hampir tiba.. anda semua pernah tak mengalami kesukaran yang sama..??
Oleh kerana masalah-masalah macam ini.. maka tercetus lah idea untuk saya berkongsi idea dengan anda semua.. terutamanya kepada kaum hawa yang mempunyai masalah untuk memilih hadiah yang terbaik untuk kekasih hati mu... hohoho.. di bawah ini terdapat antara 5 jenis benda yang boleh dikatakan terbaik untuk diberikan kepada sang arjunamu yang tercinta...



Wallet atau dompet... benda inilah antara benda yangcommon dan terbaik untuk diberikan kepada lelaki atauboyfriend anda.. Dompet yang biasanya tidaklah mahal dan tidaklah murah sangat.. tapi boleh la.. adalah dari jenama Poloatau camel active..

Kenapa dompet..?? kerana dompet boleh mendorong teman lelaki anda untuk berjimat cermat.. dan benda-benda macam ni hari-hari mereka akan pegang dan bawa..

So.. mereka akan sentiasa mengigati kamu dan disamping itu bila si dia nak joli je.. si dia akan terkenangkan kamu maka akhirnya tidak jadilah mereka nak berjoli.. so boleh lah si dia simpan duit untuk cukupkan 20 ribu duit hantaran kawin kamu nanti kan.. lol..


Jam tangan.. hurm.. jam adalah antara benda kesukaan lelaki.. dan bila dipakai nampak bergaya dan macho lah katanya.. janggal bila lelaki tidak mengenakan jam di tangan mereka.. tetapi ada juga golongan yang tidak suka pakai jam nih.. so.. kepada wanita diluar sana yang mempunyai teman lelaki yang tidak suka memakai jam tangan.. ini adalah pilihan terbaik..

Mengapa jam tangan.. bukan jam loceng ke.. atau jam dinding..?? hurmm ini kerana bila si dia memakai jam yang diberi oleh kamu.. so takdalah reason lepasni untuk sidia lambat masa nak date dengan kamu nanti.. and jam juga adalah barang yang melekat kat tangan mereka.. so.. setiap kali melihat waktu di tangan sidia akan terkenang akan kamu..

contohnya.. bila sampai time lunch our si dia akan melihat jam.. dan secara tidak langsung si dia akan teringat akan teman wanita tercintanya lalu tefikir untuk mengajak kamu lunch bersama-sama...


Pen atau pena .. pen juga adalah salah satu benda yang unik untuk dijadikan hadiah untuk teman lelaki anda.. walupun zaman modern sekarang orang jarang menggunakan pen.. tetapi ianya tetap penting..

Mengapa pen..?? bila anda menghadiahkan si dia pen.. secara tidak langsung teman lelaki anda akan bersemangat untuk belajar atau bmemuat kerja mereka.. ini kerana pen itu adalah hadiah pemberian orang yang tersayang.. so.. mereka bersemangat lah nak menulis.. hohoho..

Hurm lagi satu.. rahsia lelaki mengenai pen.. anda perasan tak.. kaum lelaki suka sangkut pen mereka di kolar baju..?? ini adalah antara sifat pelik dan unik lelaki terhadap pen.. maka bila pen itu disangkut di baju pen tersebut akan terletak dekat dengan dada mereka.. so.. pen itu akan sentiasa dekat dihati si dia.. pen yang sesuai diberikan adalah jenama Parker..



Neck tie atau tali leher.. tie juga adalah benda yang sesuai dan bermakna untuk dijadikan hadiah.. ini kerana tali leher sangat berguna untuk lelaki-lelaki yang berkejaya dan berkeliber contohnya student dan kerja pejabat..

Kaum lelaki memang gedik sikit. ketika bersama orang yang tersayang.. contohnya.. mereka akan mengada-ngada buat tak reti pakai tie.. so.. anda bayangkan anda sendiri yang memakaikan tali leher untuk si dia.. hehe.. romantic bukan.. tetapi... jangan lebih-lebih.. ini adalah untuk yang dah kahwinn je.. yang belum kahwin berdosa tau pegang-pegang.. hehehe...

Mengapa tie..?? hurm.. tie dah jadi benda penting dalam hidup lelaki.. cuba bayangkan si dia memakai tie yang diberi oleh kamu untuk menghadiri temu duga.. mesti bersemangat punya lah.. so.. kurang lah sikit rasa gemuruh si dia nanti..


Sun-glass.. hurm benda ni dah kira jadi fashion bagi kaum lelaki..so cermin mata hitam juga adalah antara item-item yang bagus dijadikan hadiah untuk teman lelaki anda...

Ada kebaikanya juga bila anda menghadiahkan boyfriend anda benda nih... kerana.. cermin mata dipakai di mata.. so.. jika si dia memakai sun glass yang anda bagi semasa anda berdating maka mata si dia akan sentiasa di hati anda.. dan kebaikannya juga. adalah tidaklah mata teman lelaki anda memlilau melihat awek lain.. hohoho.. gurau siket..

Cermin mata yang sering menjadi pilihan adalah jenama Ray Ban.. jenama ini adalah antara jenama wajib yang menjadi pilihan kaum lelaki..


Okaylah... Item-item diatas adalah antara pandangan peribadi saya sahaja.. jika anda semua ada cadangan lain bolehlah berkongsi di ruangan komen ye.. jadi kita semua boleh berkongsi maklumat dan pendapat.. jadi selepas ini tidak adalah orang yang pening-penig memilih hadiah disaat birthday orang yang tersayang...

Monday, November 28, 2011

Karya Novel Fauziah Ashari

video

Ombak Rindu - Hafiz & Adira (OST Ombak Rindu)

Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku

Tuhan aku tahu banyak dosa ku
Hanya ingat Kamu kala duka ku
Namun hanya Kamu yang mampu membuka
Pintu hatinya untuk cintaku

Malam kau bawalah rinduku
Untuk dirinya yang jauh dari ku
Agar dia tidak kesepian
Selalu rasa ada cinta agung

Hujan bawa air mata ku
Yang mengalir membasuh luka ku
Agar dia tahu ku terseksa
Tanpa cinta dia di hatiku

Hanya mampu berserah
Moga cahaya tiba nanti

Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya

Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku

JANGAN LUPA MENONTON FILEM OMBAK RINDU DI PAWAGAM BERDEKATAN 1.12.2011...


Ombak Rindu.....Sinopsis : OMBAK RINDU IZZAH adalah seorang gadis yatim piatu yang kematian orang tua mereka akibat kemalangan jalan raya. Justeru itu, pak saudaranya, Taha mengambil tugas memelihara Izzah. Isteri Taha tidak senang dengan kehadiran Izzah dan menuduh Izzah membawa bencana dalam keluarga. Pak cik Taha banyak berhutang. Disebabkan kesempitan wang dia sanggup menjual anak saudaranya itu kepada seorang tauke kelab malam. Izzah terpaksa mengikut kehendak pak saudaranya walaupun hatinya tidak rela. Di situlah dia telah berkenalan dengan seorang pelanggan bernama Hariz. Hariz telah membeli Izzah dengan harga yang mahal dari tauke kelab itu dan membawa dia keluar dari neraka jahanam itu. Di atas permintaan Izzah, akhirnya Hariz berkahwin dengan Izzah tetapi dengan syarat semuanya mesti dirahsiakan. Kehadiran Mila Amylia, anak Tan Sri Rashdan, iaitu model dan pelakon terkenal tanahair menggugat cinta Izzah yang mula berputik kepada Hariz. Dapatkah Izzah menerima Mila Amylia sebagai madunya? Bahagiakah rumah tangga yang dibina di atas kehadiran orang lain? Bagaimanakah tindakan Datuk Sufiah setelah mengetahui cerita sebenarnya?

Cinta...Tiada Akhirnya


Kehidupan menjanjikan segalanya. Pahit, manis, suka dan duka. Satu perjalanan anugerah dari Maha Pencipta yang menjanjikan kematian dalam kembara kehidupan. Bagi kaki yang melangkah dan tangan yang menadah, terpulang pada insan itu sendiri mencorak hidupnya.

Inilah kisah...Cinta...Tiada Akhirnya, menyelami Izzah yang setia, hampir sempurna, menyajikan cinta pada suaminya, Hariz yang measih mencari diri dan cinta sejati.

Disulami detik cemas yang pasti mengocak minda, mendebarkan jiwa, Cinta...Tiada Akhirnya akan menyerapi kehidupan setiap pembaca.

"...Tak Henti Hati Ini Menyebut Namamu, Tak Henti Jua
Degupan Rindu Memalu Jantungku..."






Rindu Cintaku - Fauziah Ashari

Izzah tercari-cari ketika dirinya hilang ingatan. Mimpi-mimpi ngeri tentang suaminya berkunjung datang dalam kotak minda menambah kekeliruan, menjadikan dia kedinginan dalam cinta Hariz yang sentiasa membara. Izzah pulih saat konflik memuncak dan dia tak berdaya untuk menggalas beban yang membelenggu hati bila cinta suami ditagih insan lain walau maruah menjadi taruhan.

Hariz yang keresahan terus dilanda tsunami permasalahan. Neraca karma beralun ganas melibas keegoaannya. Hariz hilang punca, hilang kuasa dan hilang Izzah. NAmun membuang cintanya pada isteri tercinta tidak pernah wujud dihatinya walau dalam keterpaksaan.

Andainya mampu ditebus kesilapan apakah harga yang perlu dilunaskan? Rumahtangga? cinta tak kesampaian? Kesetiaan? Maruah? Atau.... Nyawa?

Hujung Minggu 1 Muharam 1433

Assalammualaikum.....

penat rasanya hujung minggu ni penuh dengan aktivity2...pada 25/11/2011 (Jumaat) tak sangka2 dpt jugak tgk konsert 2PM from korea....cute2 n handsome mereka..yang bestnya dpt tiket RM638.00 bahagian ROCK PIT...sapa nak bagi...apa lagi bawa adik kita la g sana...lengguh kaki juga bediri 2 jam...berbaloi kira apa sakit kaki pun aslkan dpt saksi 2PM. Asalkan dpt tgk NickHun heheheh...so cute


Pada 27/11/2011 bersamaan 1Muharam 1433 saya ada buat sikit makan2 menyambut ketibaan tahun baru. Menunya Kuah Lodeh...sedapppp....hehehehe....kuah kacang, bihun goreng, nasi impit, kek, agar2..dan kuih muih sikit....terima kasih yang sudi dtng. tahun depan kita buat lagi.

Semalam perlawanan bola antara Malaysia VS Bahrain..tapi apa kan daya Team Malaysia tewas nipis je 3-2 je..apa pun tahniah tema malaysia...

Malaysia Boleh.,

Sunday, November 27, 2011

Salam Maal Hijrah 1433 / 1 Muharram


Selamat tahun baru hijrah 1433 pada semua umat islam. Moga dosa2 kita amponkan dan diberi hidayah Allah swt. Elly minta ampon dan maaf jika ada terkasar bahasa, terkeji budi pekerti sepanjang berblog. Harapan Elly, agar kita sama2 perolehi manfaat dan kebaikkan dari apa jua yang kita lakukan, insya Allah. Salam sayang dari Suhaili a.k.a sitiellnysha

Pengertian AWAL MUHARRAM
MUHARAM adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum rasulullah berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.

Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.

Peristiwa-peristiwa penting :
~ 1 Muharam - Khalifah Umar Al-Khattab mula membuat penetapan kiraan bulan dalam Hijrah.
~ 10 Muharam - Dinamakan juga hari 'Asyura'. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilah dan kebenaran.

Pada 10 Muharam juga telah berlaku :
~ Nabi Adam bertaubat kepada Allah.
~ Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.
~ Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.
~ Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.
~ Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
~ Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
~ Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.
~ Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.
~ Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.
~ Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.
~ Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah.
~ Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.
~ Hari pertama Allah menciptakan alam.
~ Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.
~ Hari pertama Allah menurunkan hujan.
~ Allah menjadikan 'Arasy.
~ Allah menjadikan Luh Mahfuz.
~ Allah menjadikan alam.
~ Allah menjadikan Malaikat Jibril.
~ Nabi Isa diangkat ke langit.

Doa Akhir Tahun
Doa Akhir Tahun dibaca 3x pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :
"Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun"

Barangsiapa yang membaca doa awal tahun pula, insya Allah dirinya akan terpelihara daripada gangguan dan godaan syaitan di sepanjang tahun tersebut.

Doa Akhir Tahun ialah :
Maksudnya:
Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Allah SWT berselawat ke atas junjungan kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Ya Allah Wahai Tuhan Kami, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini terhadap hal-hal yang Engkau larang aku untuk melakukannya dan aku masih belum bertaubat. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat atas kelalianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunan-Mu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian atas apa yang Engkau ridhai dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepada-Mu.

Ya Allah Wahai Tuhan Kami, Wahai yang Maha Pemurah, Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepada-Mu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas junjungan kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengaruniakan kesejahteraan ke atas mereka.


Doa Awal Tahun
Doa Awal Tahun dibaca 3x selepas Solat Maghrib (waktu maghrib) pada malam satu Muharram.

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :
"Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan".

Doa Awal Tahun ialah :
Maksudnya:
Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Allah SWT berselawat ke atas junjungan kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Ya Allah Wahai Tuhan Kami, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. Yang awal dan atas kelebihan-Mu yang besar dan kemurahan-Mu yang berlimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dari-Mu disepanjang tahun ini dari syaitan dan para pembantunya dan dari bala tentaranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepada-Mu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia.

Amalan-Amalan Sunat :
Antara amalan disunatkan pada bulan Muharam seperti :-

~ Berpuasa.
Maksud Hadis: Barang siapa berpuasa satu hari dalam bulan Muharam pahalanya seumpama berpuasa 30 tahun.
Maksud Hadis: Barang siapa yang berpuasa tiga hari dalam bulan Muharam, iaitu hari Khamis, Jumaat dan Sabtu, Allah tulis padanya pahala seperti mana beribadat selama 2 tahun.
~ Banyakkan amal ibadat seperti solat sunat, zikir dan sebagainya.
~ Berdoa akhir tahun pada hari terakhir bulan Zulhijah selepas Asar sebanyak 3x
~ Berdoa awal tahun pada 1 Muharram selepas Maghrib 3x

Semoga dapat kita berkongsi kepada semua. InsyaAllah.
Selamat Menyambut Maal Hijrah 1433.



Saturday, November 26, 2011

Tips Mencari Jodoh Tanpa “Couple”


(¯`v´¯)
………..`•.¸.•´ ~ ♥ TIPS MENCARI JODOH TANPA ”COUPLE” ♥ ~
………(●̮̮̃•̃)..(●̮̮̃•̃)
……… /█\ ♥/█\
…❤✫•°*”☀”*°•✫❤✫•°*”☀”*°•✫❤✫•”☀”*°•✫❤✫•°*”☀”*° •✫❤

(`’•.¸ “Habis nnt macam mana nak cari isteri?”
bab nak mencari bakal isteri ni apa susah~
berserah sahaja kepada Allah~
bila MASA sudah sampai~ dapatlah~

(`’•.¸ “Bukan kita kena USAHA ke?”
memanglah kena usaha
tak akan saya nak duduk rumah tunggu orang msk meminang pulak kan?
tapi COUPLE is WRONG
baik kumpul duit~ persiapkan diri dgn tanggungjawab~
pergilah meminang seseorang yang berkenan di HATI

(`’•.¸ “Nanti kena REJECT macam mana?”
dah nak REJECT..nak buat apa?
fikir positif lah~ maybe ada yg lebih baik buat kita
Allah kan tahu apa yg terBAIK buat hambaNYA
kita kenalah REDHA dengan ketentuanNYA

(`’•.¸ “Kalau dah berkenan dkt hati macam mana?”
lagi senang kalau mcm tu~ dah cukup duit & persiapan~
teruslah masuk meminang @ lagi best kahwin terus~
tak payah nak berCOUPLE bagai~ buat maksiat sahaje apa guna~
korang nak masuk SYURGA ke NERAKA r?
kalau belum cukup lagi tu~
simpan lah dalam hati~ cuba test berpa lama korang leh suka kat bdk tu?
maybe perasaan korang tu just CRUSH only~

(`’•.¸ “Eleh~ budget ko baik sangat r? Ramai jer yang couple. Boleh jer aku tgk.”
Ye~ Saya tak kata saya baik. Korang yang menilai diri saya ini.
Macam mana korang NILAI or pandang..itu terpulang~
yang penting PANDANGAN Allah terhadap saya nanti bagaimana?
sbb nanti akhirat saya yang kena soal~
kenapa saya tak sedarkan kamu semua?
kenapa saya tak halang or nasihat rakan-rakan saya?
sekarang~ I have DONE my job~
nnt itu antara kamu dan Allah ek~

(`’•.¸ “Mak & ayah restu lah.”
Memanglah mak & ayah restu~
tapi Allah restu ke tak ea?
korang FIKIRlah sendiri~
semua diberi AKAL untuk berfikir
saya yakin korang pandai menilai apa yang baik & buruk
ingat lah~ niat tidak memBENARkan cara~

(`’•.¸ perkahwinan tu satu benda yang SUCI
tapi manusia yang mengotori ikatan ini
oleh sebab terlalu mengukut budaya barat
semua benda yang HARAM pun boleh jd HALAL

(`’•.¸ fikirlah wahai RAKAN
kita ni umat akhir zaman
kiamat tu PASTI
kenapa korang tak SEDAR lagi
or korang tahu just buat2 tak tahu saje?
fikir-fikirkan lah~

✿♫•*¨*•.¸¸❤ ✿♫•*¨*•.¸¸❤
❤✫•°*”☀”*°•✫❤✫•°*”☀”*°•✫❤✫•”☀”*°•✫❤✫•°*”☀”*° •✫❤

Friday, November 25, 2011

Mengapakah Lelaki Suka Mendiamkan Diri Apabila Menghadapi Masalah?


Pernahkah pasangan anda tiba-tiba mendiamkan diri dan tidak mahu bercakap dengan anda?

Apabila anda tanya adakah si dia sedang mempunyai masalah, si dia akan cepat mengatakan tidak dan terus mendiamkan diri. Dan yang membuatkan anda risau, si dia langsung tidak mahu angkat call atau membalas SMS anda.

Saya percaya ramai wanita di luar sana tidak faham kenapa lelaki bersikap sedemikian. Tiba-tiba si dia boleh berubah dan mendiamkan diri tidak mahu bercakap dengan anda. Pelik bukan?

Kerana itu sikap seorang lelaki

Tetapi, itulah sikap seorang lelaki. Apabila mereka menghadapi masalah, mereka akan menjauhkan diri supaya tidak diganggu. Mereka akan mengambil masa untuk memikirkan bagaimanakah caranya untuk menyelesaikan masalah tersebut. Mereka akan selidik cara-cara yang terbaik supaya masalah tersebut dapat diselesaikan dengan sempurna.

Apabila mereka menyendiri, mereka tidak suka diganggu. Jadi apabila anda keep on asking the same question, mereka akan rasa rimas dan tertekan. Ini membuatkan mereka semakin menjauhkan diri daripada anda.

Anda perlu ingat, cara yang diambil oleh lelaki untuk menyelesaikan masalah adalah berbeza dengan cara yang diambil oleh wanita. Lelaki akan lebih mendiamkan diri ketika menghadapi masalah.

Tetapi wanita pula akan lebih suka berkongsikan masalah dengan bercerita masalah tersebut kepada orang lain. Jadi apabila mereka melihat si dia sedang menghadapi masalah, mereka akan cuba memaksa pasangan mereka untuk berkongsikan masalah tersebut (seperti wanita). Ini adalah berbeza sama sekali dengan sikap seorang lelaki kerana lelaki tidak menyelesaikan masalah dengan cara sebegitu.

Apa yang perlu anda lakukan?

Sekiranya anda merasakan si dia sedang kusut, menyendiri, dan menghadapi masalah, tanyalah adakah si dia memerlukan masa untuk menyendiri buat seketika. Jika si dia mengatakan ya, maka berikanlah si dia masa seperti yang diminta. Tetapi jika si dia menggelengkan kepala, anda berikan juga masa tersebut kepadanya buat sementara (kerana lelaki mempunyai ego yang tinggi).

Berikan si dia masa untuk sendirian. Jangan ganggu hidupnya sehingga si dia dapat menyelesaikan masalah tersebut. Lagi kurang anda mengganggunya, lagi cepat masalah tersebut dapat diselesaikan. Dan lagi cepat juga anda dapat kembali bersama dengannya semula.

Dulu Mrs Teddy pun tidak faham kenapa saya mendiamkan diri apabila menghadapi masalah. Tetapi selepas saya terangkan kepada beliau kenapa saya jadi sebegini, kenapa saya jadi sebegitu, barulah beliau faham sebabnya. Dan kini beliau akan memberikan saya ruang dan masa untuk bersendirian ketika saya memerlukannya. (thanks dear~)

Mudah-mudahan dengan artikel ini dapatlah anda memahami kenapa lelaki akan suka mendiamkan diri apabila mereka menghadapi masalah. Janganlah salahkan mereka kerana itu memang sikap seorang lelaki. Ingatlah, salah satu tips dalam berpasangan adalah saling memahami. Fahamilah sikap pasangan anda agar sama-sama dapat membina percintaan yang bahagia selamanya.

Wednesday, November 23, 2011

Team Malaysia – Gemuruh Suara (Theme Song) VIDEO

video

Bertunang dan memilih jodoh

Bab : PERTUNANGAN DAN MEMILIH JODOH MENURUT ISLAM

1) PENDAHULUAN

Allah SWT telah mencipta makhlukNya dengan berpasangan termasuklah manusia di mana manusia dari Adam AS. Kemudian Allah ciptakan daripadanya Siti Hawa AS menjadikan berpasangan suami isteri sehingga lahirlah keturunan yang ramai terdiri dari lelaki dan perempuan. Kedua insane yang berlainan jenis ini saling perlu memerlukan antara satu sama lain justeru itu timbullah bibit-bibit cinta dan perasaan kasih sayang ibarat anak kecil merintih memerlukan belaian ibu yang dikasihi. Dan seterusnya ingin berkongsi hidup sebagaimana makhluk yang lain yang melata di bumi Allah ini.

Dalam konteks ini, Islam telah memberi garis panduan bagaimana untuk memilih calon suami dan calon isteri bermula dari pertunangan sehingga ke alam perkahwinan.

2) PERTUNANGAN

Peminangan ialah pernyataan atau permintaan dari seorang lelaki kepada pihak perempuan untuk mengahwininya baik dilakukan olehnya sendiri ataupun dengan perantaraan pihak-pihak tertentu yang dipercayai ataupun keluarganya sesuai dengan kehendak Islam.

Ke Arah Pertunangan

Sebelum diadakan peminangan, langkah permulaan ialah memilih pasangan yang akan menjadi calon suami atau isteri mengikut lunas-lunas yang disyariatkan oleh Allah SWT.

3) MEMILIH LELAKI

Lelaki yang paling diutamakan ialah lelaki yang soleh yang mempunyai pendidikan agama yang sempurna serta berpegang teguh dengan ajaran Islam. Di mana melalui panduan agama, seorang suami itu berwajiban menggauli isterinya dengan baik dan memberi nafkah sesuai dengan tuntutan Islam.

Firman Allah Taala dalam surah An-Nisaa’ ayat 34: Maksudnya :

“Lelaki itu pemimpin yang bertanggungjawab atas kaum wanita dan kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita) dan kerana telah membelanjakan harta mereka”.

Dalam ayat di atas jelas bahawa suami mempunyai kekuasaan terhadap isteri di mana isteri hanya membantu suami dalam urusan rumahtangga. Lelaki yang benar-benar dapat mengendalikan kewajiban seorang suami mestilah berupaya menjadi ketua keluarga yang bertugas memimpin, mendidik dan memberi kasih sayang terhadap rumahtangga.

Di antara faktor penting dalam mengutamakan agama yang disarankan oleh Islam ialah :-

1. Mempunyai akidah yang sempurna dan kefahaman agama yang kukuh serta praktikal.

2. Melaksanakan syariat Islam berdasarkan prinsip yang berterusan.

3. Mengamalkan sikap kesederhanaan dalam hidupnya.

4. Mengetahui besarnya ganjaran nafkah di dalam rumahtangga.

Selain dari itu wajar bagi lelaki seorang yang tajam fikirannya, bijak menyelesaikan masalah, mempunyai sifat-sifat yang mulia, seorang yang penyayang, suka memberi dan menerima, bertolak ansur dan mengambil berat terhadap keluarganya.

Walau bagaimanapun, sebagai kaum lelaki sudah masanya dari sekarang melengkapkan diri dengan mencari dan mempelajari ilmu Islam sebanyak mungkin untuk persediaan di hari muka. Oleh itu, ingatlah bahawa kaum wanita pada hari ini sudah mengerti memilih calonnya di mana bukan sahaja lelaki yang kacak malahan bijak pula dalam selok belok agama yang sememangnya layak menjadi suami.

4) MEMILIH PEREMPUAN

Di antara garis panduan memilih calon isteri yang dianjurkan oleh Islam ialah supaya pemilihan yang dibuat benar-benar dapat menjamin kerukunan rumahtangga dan dapat menjadi aman damai serta diberkati Allah sepanjang masa.


Aspek yang utama ditinjau dari hadis Rasulullah SAW ialah dengan sabdanya, maksudnya :

Dikahwini perempuan (dijadikan isteri) itu kerana empat perkara, kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikkannya dan kerana agamanya. Maka utamakanlah perempuan yang mempunyai agama dan beruntunglah hidup kamu…”

Di antara yang disunatkan dan digalakkan memilih perempuan untuk dipinang ialah :

a. Zuriat yang banyak

Memilih perempuan yang boleh mendatangkan zuriat yang banyak memanglah digalakkan oleh Islam. Di sini boleh diperhatikan dari sudut keluarganya (keturunannya) di samping kesuburan tubuh badan di mana tidak menghalang ianya hamil. Selain itu, umur juga boleh diambil kira bagi mengekalkan zuriat yang banyak.

b. Anak gadis / bujang

Pemilihan anak gadis amat dititik beratkan kerana di mana usia gadis, kurang bebanan peribadi. Segalanya-galanya serba baru, dapat mengeratkan kasih sayang tanpa gangguan. Tenaga yang masih muda dapat memberi sepenuh masa untuk suami. Walau bagaimanapun, memilih seorang janda juga digalakkan sekiranya di sana ada tujuan yang baik untuk memilihnya.

c. Sedikit mas kahwin

Perempuan yang menjadi pilihan adalah sedikit belanja mas kahwinnya di mana mudah bagi pihak lelaki menjelaskannya dan sesuai dengan tuntutan Islam. Sekiranya terlalu besar mas kahwin itu, bukan sahaja menjadi keberatan bagi lelaki malah boleh memberi kesan yang negatif di masa akan datang.

d. Bukan hubungan keluarga

Pemilihan ini bagi meluaskan skop keturunan di mana keluarga akan bertambah ramai lagi dan mental sesebuah keluarga itu boleh mempengaruhi hidup. Lebih-lebih lagi perhubungan sebuah keluarga dengan keluarga dalam menemukan jodoh.

e. Baligh

Memilih perempuan biarlah ianya sudah cukup umur (baligh) di mana dapat memahami ertu perkahwinan, berfikir secara orang dewasa, kurang memberi tunjuk ajar, tidak mudah merajuk dan juga boleh hamil.

f. Akal yang sempurna

Memilih akal yang sempurna ialah berfikir secara seorang muslim yang soleh, gemar membaca Al-Quran serta memahaminya, mengetahui hala dan haram, banyak bersabar, bertindak dengan adil dan juga menghormati hak dirinya dan hak orang lain.

g. Sesuai (kufu)

Persesuaian adalah diperlukan untuk memilih pasangan hidup lebih-lebih lagi dalam dunia moden ini di mana wanita mempunyai kedudukan yang agak sama dengan kaum lelaki malah terdapat lebih dari lelaki. Hal ini kadangkala menjadi isu besar di kalangan ibu dan bapa hari ini, kononya anak perempuannya tidak sesuai berkahwin. Tetapi dalam masa yang sama juga mereka telah keluar dan bebas bergaul tanpa dilarang oleh ibubapanya.

Firman Allah Taala dalam surah Al-Baqarah ayat 235, ertinya :

“Tidak berdosa meminang perempuan (yang dalam idah lagi dengan kata sindirian)”

Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Ahmad dan Abu Daud, maksudnya:

“Apabila seorang dari kamu meminang perempuan, sekiranya dia dapat lihat perempuan itu hendaklah dia melihatnya sehingga bertambah keinginan kepada perkahwinan”.

Sebelum meminang, seorang lelaki harus melihat perempuan yang akan dipinang pada muka dan dua tapak tangan sahaja. Dan begitu juga sebaliknya dengan tujuan untuk mengetahui keadaan yang sebenarnya agar kedua-duanya dapat menepati kehendak dan maksud masing-masing.

Menurut pendapat jumhur ulamak, melihat pada perempuan dengan tujuan meminang hanya tertentu pada muka dan dua tapak tangannya. Kerana dengan melihat muka dapat diketahui kecantikan raut muka serta paras rupa untuk calon isteri atau sebaliknya. Sementara melihat kedua tapak tangan bertujuan supaya dapat mengetahui kesuburan badan.

Sabda Rasulullah SAW, ertinya :

Apabila salah seorang daripada kamu meminang perempuan maka tidak berdosa atasnya melihat perempuan itu asalkan sahaja semata-mata untuk meminangnya sekalipun dia tidak mengetahui”.

Rasulullah SAW pernah menyuruh sahabatnya yang bernama Mughirah bin Syukbah, sabdanya bermaksud :

“Lihat dahulu perempuan itu maka melihatnya adalah pokok utama bagi suami isteri hidup dalam aman damai”

Keharusan pihak lelaki boleh melihat perempuan yang akan dipinang pada anggota-anggota yang telah disebutkan sebelum ini walaupun dengan tanpa keredhaannya, dan sebaik-baiknya kehadiran pihak lelaki itu hendaknyalah waktu melihat itu dilakukan sebelum meminang, Ini kerana seandainya ia tidak secucuk di hati pihak lelaki dengan sebab-sebab yang tertentu bolehlah ia mengundurkan diri tanpa akan menyakitinya.

Jika kedapatan pihak lelaki tidak berupaya melihat perempuan yang akan dipinang oleh sesuatu sebab, maka bolehlah ia mengutuskan orang tertentu yang dipercayai sebagai perantaraan untuk pergi melihatnya. Ini supaya orang tadi menerangkan sifat-sifat peribadi serta keadaan perempuan itu yang mana bertujuan untuk mengahwininya.

Kedapatan beberapa perkara yang amat diambil berat oleh syarak dalam soal pinang meminang iaitu :

a. Peminangan tidak boleh dilakukan kepada wanita yang dipinang oleh seseorang melainkan ianya telah melepaskan hak peminangannya.

Sabda Rasulullah SAW diriwayatkan oleh Ahmad dan Muslim, maksudnya :

“Orang muslim adalah saudara orang mukmin, maka tidak halal bagi seorang mukmin meminang seorang perempuan yang sedang dipinang oleh saudaranya hingga nyata sudah ditinggalkan”.

Sabda Nabi SAW, maksudnya :

“Janganlah seorang lelaki berdua-duaan dengan seorang perempuan yang tidak halal baginya. Maka sesungguhnya orang yang ketiga bersama dengannya ialah syaitan kecuali bersama mahram.”

b. Haram seorang lelaki meminang dengan cara terus terang seorang perempuan yang di dalam eddah sama ada raj’i atau bain atau eddah wafat. Dan haram meminang cara sindiran perempuan yang di dalam eddah raj’i, dan dibolehkan meminang secara sindiran perempuan yang di dalam eddah wafat tanpa khilaf dan diharuskan juga meminang perempuan yang dalam eddah bain sama ada disebabkan perceraian atau fasakh menurut pendapat yang terkuat dari pendapat Imam Syafie.

Contoh ayat Sareh :

“Apabila telah habis eddahmu, aku akan berkahwin dengan kamu”.

Contoh ayat Kinayah :

“Kamu ini cantik, banyak lelaki inginkan kamu”.

c. Wanita yang akan dipinang bukan mahramnya yang mana dilarang dalam perkahwinan.

Sabda Rasulullah SAW lagi yang bermaksud :

“Lihatlah dia (bakal tunangan) dengan ini akan lebih menguatkan (mengeratkan) perhubungan kamu berdua”.


Perlu diingat walaupun Islam mengharuskan melihat perempuan ajnabi dengan tujuan meminang tetapi janganlah ia mengambil peluang untuk memuaskan perasaan atau hawa nafsunya. Malahan menjadi haram semula sekiranya hajat melihatnya itu sudah mencukupi atau langkah peminangan.

5) TUJUAN PERTUNANGAN

Di antara tujuan pertunangan ialah :

1. Persetujuan mengikut janji untuk perkahwinan.

2. Untuk menghebahkan kepada masyarakat sekeliling.

3. Supaya dapat mengeratkan hubungan silaturrahim di antara keluarga kedua belah pihak.

4. Hendak melahirkan sikap jimat cermat dan membentuk ciri-ciri kejujuran serta keyakinan diri.

5. Untuk menentukan kadar mahar (mas kahwin) dan lain-lain pemberian.

6. Untuk menentukan tarikh, tempat dan hari perkahwinan yang dipersetujui.

7. Persediaan mempelajari hukum perkahwinan sebelum mendirikan rumahtangga.

Sayugia bahawa perempuan yang paling baik menjadi bakal isteri yang disebutkan oleh Rasulullah SAW dalam hadisnya, maksudnya:

Sebaik-baik perempuan (isteri) apabila kamu menatapinya menyeronokkan hati kamu(suami), apabila disuruh oleh kamu dia mentaati suruhan dan apabila kamu tiada dia sentiasa menjaga dirinya dan harta kamu”.

Wajar juga wanita yang bijak mengatur rumahtangga, berjimat cermat, rajin dan pandai menyimpan, tambahan pula dapat melapangkan dada suami, semua ini diambil kira di dalam memilih jodoh.

6) CARA MEMINANG

1. Memulai majlis meminang dengan bertahmid.

2. Sendiri atau melalui orang lain, jika ada waris keluarga lebih baik supaya mereka yang bertandang untuk meminang.

3. Pemberian sebagai adat tanda jadi ikatan pertunangan boleh diterima asal tidak bercanggah dengan prinsip Islam.

4. Bersetuju menerima pinangan di antara kedua belah pihak dengan janji tertentu dan tidak memakan masa yang lama.

5. Wakil yang adil menyampaikan hajat pinang mengikut adat kelaziman negara itu sama ada melalui sareh atau kinayah.

6. Segala persetujuan hendaklah disaksikan atau ditulis.

Walaupun setelah pertunangan antara pihak lelaki dan pihak perempuan dimeteraikan melalui istiadat perminangan oleh kedua belah pihak keluarga, akan tetapi perhubungan di antara mereka tetap dianggap seperti hubungan ajnabi dengan ajnabiah yang lain.

Maka sewajarnyalah sama-sama menjaga suasana perhubungan itu dengan baik agar tidak bertentangan dengan ajaran-ajaran Islam yang maha suci.


Wallahua’lam